Waarom supporters van Dynamo Dresden een afgehakte stierenkop gooiden naar RB Leipzig
Foto: Imago

FYI.

This story is over 5 years old.

Sport

Waarom supporters van Dynamo Dresden een afgehakte stierenkop gooiden naar RB Leipzig

Let op: dit artikel gaat over een afgehakte stierenkop en bevat daarom een afbeelding van een afgehakte stierenkop.

Ik ga naar een voetbalwedstrijd en ik neem mee: mijn kaartje, geld voor bier en een afgehakte stierenkop. Zoiets moeten een paar supporters van Dynamo Dresden hebben gedacht voorafgaand aan de bekerwedstrijd die de club afgelopen weekend speelde tegen RB Leipzig, de meest gehate club uit Duitsland.

Supporters van Dynamo Dresden gooiden de afgehakte stierenkop tijdens de wedstrijd richting de uitsupporters van RB Leipzig. In Duitsland is de actie door vriend en vijand van Dynamo Dresden afgekeurd, al hebben er vast veel voetbalsupporters in hun vuistje gelachen. “Mijn club is opgericht om voetbal te spelen,” zei een supporter van Lokomotiv Leipzig eens tegen Sportsmail. “RB Leipzig is opgericht om geld mee te verdienen en een energiedrankje te verkopen.”

Advertentie

RB Leipzig is vooral gehaat omdat Red Bull er de touwtjes volledig in handen heeft. Het energiedrankje heeft sinds de oprichting van de club in 2009 volledige schijt aan Duitse voetbaltradities. Het begon al met de naamgeving. Van de Duitse voetbalbond mocht de club geen Red Bull Leipzig heten, die merknaam moest weg. Daarop werd de club sluw omgedoopt tot Rasen Ballsport Leipzig, wat Gazon Balsport betekent. Dat is best een gekke naam natuurlijk, de club heeft immers niks te maken met gazonnen. Maar goed, het kort zo gewoon lekker af naar RB Leipzig. Iedereen weet waar die RB stiekem voor staat.

Ook omzeilde RB Leipzig de regels voor supportersinspraak op geniepige wijze. De 50+1 regel in Duitsland houdt in dat een club zelf minimaal 51% van de aandelen moet hebben, zodat de leden van de club – de supporters – de macht hebben bij het aanstellen van het bestuur. Clubs als Schalke 04 en Borussia Dortmund hebben honderdduizenden leden die op deze manier invloed hebben op het beleid van hun club. RB Leipzig had afgelopen seizoen zeventien leden, waarvan het gros werknemers van Red Bull.

RB Leipzig heeft ook erg zijn best gedaan om nieuwe leden af te schrikken. Afgelopen seizoen kostte een lidmaatschap bij de club 800 euro, meer dan honderd keer zoveel als Bayern München bijvoorbeeld vraagt. Van het concept supportersinspraak, waar het Duitse voetbal terecht trots op is, blijft dus weinig tot niets over bij RB. Het is niet de eerste club in Duitsland waarbij een bedrijf de boel regisseert – TSG Hoffenheim is een ander voorbeeld – maar RB Leipzig is zeker het meest extreme voorbeeld.

Terug naar afgelopen weekend: het Duitse voetbal staat strak van de tradities, maar het gooien van afgehakte stierenkoppen zien we liever niet vaker terug. De sportieve overwinning die Dynamo Dresden na penalties boekte op RB Leipzig was een veel betere ‘fuck you’ naar de tegenstander dan het gooien van afgehakte dierenhoofden. Heel ver vloog de stierenkop ook niet, zo zonder vleugels.

Foto: Imago

Mis niets! Like VICE Sports Nederland voor je dagelijkse dosis ijzersterke sportverhalen.