US

The VICE Channels

Charles Russo
Friday, 8 July, 2016

Foto’s van een jonge Bruce Lee en de martial artscultuur in San Francisco

Charles Russo is een journalist uit San Francisco, die regelmatig voor VICE schrijft. Zijn nieuwe boek Striking Distance: Bruce Lee and the Dawn of Martial Arts in America gaat over de jonge jaren van Bruce Lee, voor zijn Hollywoodcarrière en de martial artscultuur van San Francisco. Deze foto’s geven een indruk van de vechtcultuur in de jaren zestig, van amateurvechters in Chinatown tot straatvechters uit Oakland. Bruce werd in deze tijd door de meesters van Chinatown gezien als een “rebel met slechte manieren”. Er is niet veel bekend over de jongere jaren van de vechter en de mensen van wie hij veel leerde, maar de foto’s helpen een beeld te vormen van hoe hij zijn iconische status begon.

Een foto van een vier maanden oude Bruce Lee naast zijn moeder. De foto werd genomen vlak voordat de familie San Francisco verliet om terug te keren naar Hong Kong in 1941. De moeder van Bruce maakte deel uit van een ethnisch diverse (en invloedrijke) familie in Hong Kong. Volgens veel mensen is Bruce een kwart Duits, maar volgens archieven heeft zijn moeder Engelse familie. (Foto dankzij National Archives and Records Administration, San Francisco)

Bruce werd op 27 november geboren (in het Jaar van de Draak, tijdens het Uur van de Draak) in Chinatown in San Francisco. Zijn ouders waren daar gestopt tijdens een tour met de Kantonese Opera uit Hong Kong. Voordat ze naar de VS vertrokken, had Bruce al zijn eerste rol te pakken als pasgeboren baby in de film Golden Gate Girl. (Beeld dankzij Sally Eng via Blue Queen Cultural Communication Ltd.)

In de periode na de Tweede Wereldoorlog was het gebied rondom de Francisco Bay Area een van de grootste smeltkroezen van verschillende vechtsporten. In Chinatown draaide het vooral om Lau Bun, een Kung Fu meester gespecialiseerd in Choy Li Fut, die de eerste Chinese vechtsportscholen in de VS opende. (Foto met dan aan UC Berkeley)

Lau Bun met oudere leerlingen in zijn school, de Sing School of Choy Li Fut. In de zomer van 1959 raakte de 18-jarige Bruce Lee in een opstootje met deze groep. (Foto met dank aan UC Berkeley)

In het altaar van de Kung Fu school van Sil Lum meester Ty Wong stond: “Het juiste gebruik van de lange vuist / is om overtreders te straffen en geweld uit te bannen.” Ty behoorde bij dezelfde tong als Lau Bun en speelde een vergelijkbare rol in de gemeenschap. Als Amerikaanse zeemannen op verlof naar de nachtclubs van de Verboden Stad in Chinatown trokken, was het aan Ty om het geweld in toom te houden. (Foto met dank aan Gilman Wong)

Een straatparade van een lokale vechtgroep in San Francisco, met in het midden Ty Wong met twee vlinderzwaarden. De school van Ty, de Kin Mon Club (betekenis: de Sterke Burger Club) was een belangrijk onderdeel van de martial-artscultuur in Chinatown. (Foto met dank aan Gilman Wong)

Meester Choy Kam Mon’s familie speelde een belangrijke rol in de introductievan Tai Chi naar het westen. Choy gaf jarenlang lessen in Yang tai chi in Chinatown, maar stond ook bekend vanwege zijn vaardigheden met verschillende vechtsporten. Volgens een van zijn studenten kon meester Choy “ruimte en tijd buigen”. (Foto met dank aan Jack Wada)

Een foto van een van de Tai Chi lessen van meester Choy Kam Mon in een YMCA in Chinatown, begin jaren zeventig. Tegen het einde van de jaren zestig kreeg hij de aandacht van grote groepen jonge studenten (voornamelijk hippies uit San Francisco) die op zoek waren naar alternatieve goeroes en vormen van meditatie. Hij noemde tai chi “mediatie in beweging” en had al snel een grote groep volgers door zijn lessen bij YMCA. De leerlingen van meester Choy geven tegenwoordig nog tai chi lessen over de hele wereld. (Foto met dank aan Jack Wada)

Een jonge Bruce Lee in Oakland rond 1965, vlak voor zijn rol in The Green Hornet.  Bruce was geboren in Chinatown in San Francisco, maar had vaak ruzie met leden van vechtsportscholen uit de buurt. Een van de grote meesters noemde hem “rebel met slechte manieren.” Bruce kon beter opschieten met mensen aan de andere kant van de baai, in Oakland. (Foto met dank aan Barney Scollan)

James Lee, een vriend van Bruce Lee, was een rasstraatvechter uit Oakland. Hij was niet alleen sterk, maar ook een van de pioneers in martial arts in de VS. Hij had zijn eigen school, ontwikkelde zijn eigen materialen om mee te trianen en had zijn eigen uitgeverij. Hij was de belichaming van het soort Kung Fu waar een jonge Bruce Lee van droomde. Ondanks hun leeftijdsverschil bouwden ze een nauwe band op met elkaar. (Foto met dank aan Greglon Lee)

Een van Bruce Lee’s collega’s in Oakland was Wally Jay (rechts), een Hawaiiaanse meester in jujitsu die al sinds de jaren vijftig les gaf in de regio. Wally’s leraar was Seishiro Okazaki (links), die afstamde van een reeks samurai en ook een groot figuur was in de martial-artscultuur van de VS. (Foto met dank aan Bernice Jay)

Ed Parker (midden) en Ralph Castro (rechts) waren getraind in kenpo en werden ontdekt door Bruce Lee in Oakland. Zij hadden ook banden met martial arts in Hawaii, net als Wally Jay. (Foto met dank aan Greglon Lee)

Ed Parker was een visionair op het gebied van de martial-artscultuur in de VS. Hij had kenpo geleerd in Hawaii voordat hij zijn eerste school opende in 1956. Hij kreeg behoorlijk veel aandacht van Hollywood. In 1964 organiseerde hij het Long Beach International Karate Tournament, een grote stap in de vechtsportcultuur in het westen van de VS. Tijdens het evenement werd Bruce Lee opgemerkt door Hollywood en resulteerde in zijn rol in The Green Hornet. (Foto met dank aanEd Parker Sr.’s IKKA/KamIV, Inc.)

Bruce Lee met student Barney Scollan op de avond voor het karatetoernooi van Parker. Veel van de vechters verbleven in een hotel vlakbij het toernooi. Op de avond voor het toernooi gaf Bruce Lee een demonstratie die de hele zaal op zijn kop zette. (Foto met dank aan Barney Scollan)

Bruce demonstreert zijn “closing-the-gap” routine op de avond voor het toernooi. Dit was een van zijn vaste technieken die hij graag liet zien in demonstraties. De nadruk lag op zijn voetenwerk, waardoor hij snel bij zijn tegenstanders kon komen en cruciale klap kon uitdelen. (Foto met dank aan Barney Scollan)

“Iedereen stond zo ongeveer in de rij om tegen Bruce Lee te vechten,” zegt Clarence Lee, een karateleraar in San Francisco die op het toernooi in de jury zat. Toch zijn de meningen verdeeld over hoe het precies ging. Volgens sommigen deed Bruce Lee een paar stunts en was hij zo charismatisch dat iedereen hem meteen mocht. Anderen zeggen juist dat hij vlak voor het toernooi veel kritiek uitte over de gangbare trainingen en lessen van die tijd. Een van de toeschouwers zei: “Bruce maakte veel vijanden die avond, maar hij kreeg er ook veel volgers bij.”


Onderste rij, van links naar rechts: J. Pat Burleson, Bruce Lee, Anthony Mirakian, Jhoon Rhee. Achterste rij, van links naar rechts: Allen Steen, George Mattson, Ed Parker, Tsutomu Ohshima, Robert Trias. (Foto met dank aan Ed Parker Sr.’s IKKA/KamIV, Inc.)

Tegen het einde van de zomer van ’64 reisde Bruce Lee met een filmster uit Hong Kong mee. Diana Chang Chung-wen (de Mandarijnse Marilyn Monroe) deed een promotietour langs de Amerikaanse westkust voor haar laatste film. Samen gingen ze naar het Sun Sing Theather in Chinatown, waar Bruce Lee een demonstratie en een kritische lezing gaf. Er werd zo hevig op zijn lezing gereageerd dat er bijna een gevecht ontstond op het podium. Een aantal weken later vocht Bruce tegen Wong Jack Man achter gesloten deuren op basis van de uitspraken die hij op het podium gezegd had. Het gevecht vond plaats in Bruce zijn school. Er waren maar zeven mensen bij. (Foto met dank aan UC Berkeley)

(Foto met dank aan Greglon Lee)

 Bruce Lee (midden achterin) met een van zijn klassen van zijn periode in Oakland, toen hij nog trainde in de garage van James Lee (onder, derde van links). Er is weinig bekend over deze periode, maar ze waren qua vorming van enorm belang voor de iconische Bruce Lee.